Bacalaureat bilingv

 

De la invatamantul bilingv catre filierele universitare francofone

 

In cadrul profilului umanist al Liceului Teoretic Alexandru Papiu Ilarian Dej, clasele cu predarea limbii franceze in regim bilingv dateaza din anul scolar 2004-2005.

Incepand cu anul scolar 2010-2011, aceste clase au fost integrate in proiectul bilateral franco-roman, intitulat "De la invatamantul bilingv catre filierele universitare francofone". Semnat in anul 2006 de catre guvernele celor doua tari, acest proiect isi propune sa faciliteze integrarea tinerilor europeni in spatiul universitar si profesional francofon.

Beneficiind de o echipa dinamica de profesori de limba franceza si de profesori formati in predarea unor discipline non lingvistice in limba franceza, elevii acestui profil sunt stimulati sa invete o limba franceza supla, in conformitate cu exigentele Cadrului European Comun de Referinta pentru Limbi, sa dobandeasca abilitati si competente comunicative prin realizarea unor proiecte cu o tematica variata, sa lucreze in echipa, sa-si dezvolte spiritul critic si capacitatea argumentativa. Acest efort de invatare este evaluat si rasplatit cu certificate romanesti si europene.

Accesul absolventilor de clasa a VIII a la acest profil se realizeaza in urma trecerii unui test de limba franceza. Nivelul pe care candidatul trebuie sa-l atinga cu ocazia acestui test este A2.

In ciclul inferior al liceului, adica in clasele a IXa si a X a, se pun bazele autonomiei in invatare, a spiritului de initiativa, a capacitatii de analiza, de problematizare si argumentare. Se dezvolta interesul pentru descoperirea unor aspecte culturale specifice spatiului francofon prin receptarea unor texte si documente audio-video in limba franceza. Se studiaza in limba franceza, ca discipline distincte, nonlingvistice, Geografia Frantei (cl.a IX a) si Istoria Frantei (cl. a X a). Acest demers pedagogic vizeaza pregatirea elevilor pentru ciclul superior al liceului, cand ei se vor confrunta, in doua etape, cu sustinerea bacalaureatului cu mentiunea speciala "sectie bilingva francofona".

In ciclul superior al liceului, intr-o prima etapa, (cl a XIa), elevii vor avea de pregatit pana la sfarsitul anului proba anticipata a bacalaureatului in limba franceza. Pentru aceasta etapa, elevii vor realiza un proiect pe o tematica aleasa chiar de ei, la care vor lucra cate 2 ore pe saptamana pe grupe de lucru in cadrul modulului interdisciplinar, indrumati de profesori DNL cu dubla competenta: specialitate-limba franceza. Produsele finale ale proiectelor realizate de elevii nostri in ultimii ani pot fi vizualizate pe situl proiectului http://lapidej.ro/bacbilingv.

La examen, fiecare elev se va prezenta in fata unei comisii care va evalua contributia sa la realizarea produsului final al proiectului (minimum 50 puncte). Acest produs final poate fi un dosar tematic, un site, un blog, un album, un pliant, o revista, etc.

A doua etapa a bacalaureatului se desfasoara in clasa a XIIa si consta in sustinerea probei specifice de limba franceza si a probei specifice de DNL (geografia, in cazul liceului nostru). Nivelul de competenta lingvistica in limba franceza minim acceptat pentru obtinerea mentiunii speciale "sectie bilingva francofona" este B2.

Aceasta mentiune speciala va permite absolventului accesul la universitati franceze de prestigiu, fara examen de limba si fara examen de admitere.Absolventi ai liceului nostru din ultimii ani sunt fie masteranzi la universitati franceze, fie studenti .

Important de retinut este faptul ca obtinerea de catre elev, pe timpul studiilor liceale, a unei certificari DELF B2 sau superior, aduce dupa sine echivalarea rezultatelor de la examenul de DELF cu proba specifica de limba franceza. In cazul in care un elev nu reuseste sa obtina mentiunea speciala, el va fi, daca va trece celelalte probe ale bacalaureatului in limba romana, posesorul unei diplome de bacalaureat romanesc.

Mentionam si faptul ca in liceul nostru exista inca din anul scolar 1994-1995 clase cu predarea in regim intensiv a limbii franceze, la ciclul gimnazial.

Proiecte

2010 - Dej - une ville á découvrir

2011 - La communauté rurale au confluent des rivières Somes

2012 - Le sell - ressource naturelle, alimentaire et industrielle

2013 - L'eau - source de vie et support du développement de la communauté locale

2014 - Le march local de l'habillemnet d'entre valeurs et niveau de vie dans le contexte de la globalisation. 

2015 -  Multiculturalisme et communication au sein de la communaut locale à travers les gnrations

2016 - Lvolution dmographique et socio-conomique au niveau de Dej du Moyen-Age jusquà prsent